Koronawirus

Najważniejsze informacje dotyczące koronawirusa zebraliśmy dla Ciebie w jednym miejscu. Dotyczą one bezpieczeństwa oraz regulacji prawnych. Na dole strony umieściliśmy natomiast pliki do pobrania zawierające materiały przygotowane m.in. przez Naczelną Izbę Aptekarską.

Osłony z plexi i przyłbice ochronne w Twojej aptece

W odpowiedzi na zalecenia Naczelnej Izby Aptekarskiej i oczekiwania farmaceutów przygotowaliśmy dla aptek rozwiązania, które zwiększą poczucie bezpieczeństwa i zapewnią ochronę podczas obsługi pacjentów.

Osłona z plexi na stanowisko obsługi pacjenta

W pierwszej kolejności przygotowaliśmy dla aptek propozycję osłony z plexi zabezpieczającej farmaceutę, który pracuje za pierwszym stołem.

Cechy rozwiązania:

– bezbarwna plexi, 4mm

– plexi do samodzielnego montażu z 3 części na zakładkę + elementy montażowe do blatu w zestawie

– rozmiar szerokość 70 cm, wysokość 100 cm, głębokość 30 cm

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji zamówień na 1,5 tysiąca plexi.

Przyłbice ochronne dla farmaceutów

Dodatkowo, chcąc zapewnić personelowi jeszcze bardziej skuteczną ochronę twarzy podczas pracy w aptece, przygotowaliśmy również ofertę na przyłbice. Ich użycie zmniejsza ryzyko związane z zakażeniami przenoszonymi drogą kropelkową. Przyłbica chroni także błony śluzowe ust, oczu i nosa przed kontaktem z zanieczyszczonymi dłońmi czy przedmiotami.

(zdjęcie poglądowe)

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji zamówień na 11 tysięcy przyłbic.

Plakaty organizujące ruch w aptece

Bardzo ważna kwestia, na którą zawracają uwagę w zasadzie wszyscy farmaceuci, to prawidłowa organizacja ruchu pacjentów w aptece.

Przygotowaliśmy dla Ciebie plakaty, które już dziś możesz pobrać i powiesić w swojej aptece. W zależności od preferowanego sposobu obsługi pacjenta wybierz jedną z dwóch opcji:

Możesz pobrać także plakat, który zachęca do płatności kartą:

25.03.2020

Nowe restrykcje dotyczące przemieszczania się na terenie kraju

W związku z epidemią koronawirusa wprowadzono nowe restrykcje dotyczące przemieszczania się na terenie kraju. Przekazujemy pytania i wyjaśniające nowe wytyczne odpowiedzi, pochodzące ze strony gov.pl:

Czy obostrzenie dotyczy dojazdu do pracy, wolontariatu, spraw niezbędnych

  • Jeśli jesteś pracownikiem, prowadzisz swoją firmę, czy gospodarstwo rolne, masz prawo dojechać do swojej pracy. Masz również prawo udać się po zakup towarów i usług związanych ze swoją zawodową działalnością.
  • Jeśli działasz na rzecz walki z koronawirusem i pomagasz potrzebującym przebywającym na kwarantannie lub osobom, które nie powinny wychodzić z domu, możesz się przemieszczać w ramach tej działalności.
  • Będziesz mógł się przemieszczać, aby zrobić niezbędne zakupy, wykupić lekarstwa, udać się do lekarza, opiekować się bliskimi, wyprowadzić psa. Ważne! Przemieszczać się będzie można jedynie w grupie do dwóch osób. Obostrzenie to nie dotyczy rodzin.

Ile osób może jechać tramwajem czy autobusem?

W autobusie może znaleźć się tyle osób, ile wynosi połowa miejsc siedzących. Środki publicznego transportu zbiorowego nadal działają. Jednak w autobusie, tramwaju lub metrze tylko połowa miejsc siedzących może być zajęta. Jeśli miejsc siedzących w pojeździe jest 70, to na jego pokładzie może znajdować się maksymalnie 35 osób.

Czy całkowity zakaz zgromadzeń dotyczy też spotkań z najbliższymi?

Nowe przepisy zakazują także wszelkich zgromadzeń, spotkań, imprez czy zebrań. Będziesz mógł się jednak spotykać z najbliższymi.

Jakie są ograniczenia liczby osób w zakładach pracy?

Ograniczenia co do liczby osób nie dotyczą zakładów pracy. Należy jednak stosować w nich szczególnie ostre zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego w zakresie zachowania odległości pracowników, środków dezynfekcji.

Premier Morawiecki potwierdził, że wojsko zapewni pomoc policji w kontrolowaniu, czy ograniczenia są respektowane. – Wdrażamy rozwiązania elektroniczne, które mają stwierdzić, czy osoby poddane kwarantannie rzeczywiście w niej przebywają – dodał Morawiecki.

Uwaga! Obecnie nie ma informacji o tym, że jest wymagane oficjalne zaświadczenie o miejscu pracy itp.

25.03.2020

Zmiana godzin otwarcia apteki – kogo poinformować?

W przypadku jakiejkolwiek zmiany rozkładu godzin pracy apteki ogólnodostępnej (lub jej zamknięcia), ustalonego w trybie art. 94 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne przez właściwą dla lokalizacji apteki radę powiatu, o zmianie należy zawiadomić:

  • starostwo powiatowe (urząd miasta w przypadku miasta na prawach powiatu) właściwe ze względu na lokalizację apteki,
  • Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny,
  • Wojewódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • Okręgową Izbę Aptekarską.

Zawiadomienie powinno być podpisane nie tylko przez kierownika apteki, ale również przez osobę uprawnioną do reprezentowania przedsiębiorcy prowadzącego aptekę (chyba, że kierownik apteki jest jednocześnie osobą uprawnioną w tym zakresie).

Zawiadomienie można przesłać jako skan pisma pocztą mailową lub wysłać pocztą tradycyjną.

O powrocie do stałych godzin pracy apteki (ponownego jej otwarcia) należy również zawiadomić powyższe podmioty z chwilą ustania przyczyn zmian w zakresie godzin pracy.

20.03.2020

List otwarty Neuca do Ministra Zdrowia

Neuca skierowała do Ministra Zdrowia, Pana Łukasz Szumowskiego, list otwarty w sprawie dostępności płynów odkażających w aptekach.
„Rola aptek w systemie ochrony zdrowia jest nie do przecenienia. Działają jednak w trudnych warunkach” – pisze Neuca.

Zapoznaj się z treścią listu:

19.03.2020

Informacja w sprawie dostępności wybranych grup produktów związanych z zagrożeniem COVID-19

W związku z zagrożeniem związanym z koronawirusem wystąpiły wzmożone zakupy ze strony pacjentów i znacznie wzrosło zapotrzebowanie aptek na niektóre leki i wyroby medyczne. Pod poniższym linkiem znajdziesz osiem grup produktów, na które gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie, co nie ma wpływu na podaż.

https://neuca.pl/aktualnosc/1204/komunikat-w-sprawie-dostepnosci-wybranych-grup-produktow-zwiazanych-z-zagrozeniem-wirusem-covid-19

19.03.2020

Ulgi dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem

Przekazujemy informacje dotyczące ulg dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem. Są one skierowane m.in. do właścicieli aptek. Informacje te zostały opublikowane na oficjalnej stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:

Przedsiębiorco, jeżeli z powodu epidemii koronawirusa masz problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, możesz skorzystać z uproszczonych form pomocy:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

Jeśli chcesz skorzystać z ulg, złóż odpowiedni wniosek w tej sprawie.

Wniosek możesz przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (skorzystaj z instrukcji), złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą.

Jeżeli prowadzisz pełną księgowość, do wniosku musisz dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. Skany dokumentów możesz dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapiszesz je wcześniej na dysku komputera.

We wniosku musisz wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.

Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Będziesz musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

Jeżeli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, wyślemy Ci umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez Ciebie adres e-mail lub pocztą (jeżeli nie wskażesz nam adresu mailowego).

Po otrzymaniu dokumentów przejrzyj je i podpisz w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty musisz nam przekazać z powrotem. Złóż je w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub prześlij pocztą.

Ważne!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty możesz wysłać nam w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb) i na tej podstawie udzielimy ulgi. Jednak będziesz musiał wysłać nam również papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli nie przekażesz ich w formie papierowej do ZUS, uznamy, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

Ważne!
Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez Ciebie pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, nie będziemy mogli udzielić Ci ulgi.

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy Twoja sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, będziesz mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji lub masz problem z wypełnieniem dokumentów zadzwoń do doradcy ds. ulg i umorzeń

Źródło: zus.pl

19.03.2020

Recepta farmaceutyczna

Szanowni Państwo,

w związku z pandemią koranawirusa lawinowo wzrasta liczba pacjentów zwracających się do farmaceutów z prośbą o wydanie leków na receptę. Sytuacja narasta, ponieważ zamykane są przychodnie i ograniczany jest dostęp do lekarzy  POZ oraz specjalistów.

Prosimy, aby wsparli Państwo Pacjentów w tym nadzwyczajnym okresie i korzystali z możliwości wystawienia recept farmaceutycznych.

Poniżej przesyłamy informację o regulacjach prawnych w tym zakresie.

Ustawa o COVID-19 pozwala Państwu na korzystanie z prawa do wystawiania recept farmaceutycznych w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta.

W „specustawie” znalazł się zapis mówiący, że

w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta związanego z COVID-19, farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę farmaceutyczną, do której stosuje się zasady, o których mowa w art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne”

ART 96 ust 4:

W przypadku nagłego zagrożenia zdrowia pacjenta, farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę farmaceutyczną, do której stosuje się następujące zasady:

1) jest wystawiana w postaci elektronicznej, a w postaci papierowej w przypadku:
a) braku dostępu farmaceuty do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 7 Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
b) recepty dla osoby o nieustalonej tożsamości,
c) wystawienia przez farmaceutę, o którym mowa w art. 6a obowiązki obywatela państwa UE tymczasowo i okazjonalnie wykonującego w RP czynności farmaceuty ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich;

2) może być wystawiona na produkty lecznicze o kategorii dostępności Rp lub Rpz w ilości jednego najmniejszego dostępnego w aptece opakowania produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem produktów leczniczych zawierających środki odurzające, substancje psychotropowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;

3) zawiera dane, o których mowa w art. 96a informacje na recepcie i zasady wystawiania recepty ust. 1 pkt 1–4 i pkt 5 lit. a, oraz przyczynę wydania;

4) recepta jest realizowana z odpłatnością 100%;

5) recepta po zrealizowaniu w aptece podlega ewidencjonowaniu.

4a. Apteka prowadzi ewidencję recept farmaceutycznych i ewidencję zrealizowanych zapotrzebowań. Recepty farmaceutyczne i zapotrzebowania przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zostały zrealizowane.

18.03.2020

Zmiana limitu w transakcjach zbliżeniowych

W związku z rekomendacjami do przeprowadzania transakcji bezgotówkowych nastąpią zmiany w limitach płatności zbliżeniowych. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w czasie dokonywania zakupów, np. w aptece, limit dla transakcji zbliżeniowych Visa i Mastercard bez podawania PIN-u zostanie podniesiony do 100 zł (do tej pory było to 50 zł).

Visa podnosi limit 19 marca. W przypadku Mastercard zmiany wejdą w życie 20 marca o północy.

18.03.2020

Pojemniki do pakowania leków

Szanowni Farmaceuci,

W okresie wzmożonych dostaw leków do aptek szczególnie zależy nam, by w najlepszy możliwy sposób zabezpieczyć przesyłane preparaty.

Do tego niezbędne są plastikowe pojemniki Grupy NEUCA. Bardzo prosimy o ich możliwie jak najszybsze zwroty. Dzięki temu będziemy mogli w odpowiedni sposób dostarczać kolejne zamówienia, m.in. dla Twojej apteki.

17.03.2020

Postępowanie w przypadku podejrzenia koronawirusa – plakat dla aptek

Ministerstwo Zdrowia opublikowało plakat, który zawiera informacje na temat postępowania w przypadku podejrzenia koronawirusa. Plakat miał zostać dostarczony do każdej apteki w poniedziałek 02.03.2020, aby pacjenci mogli dowiedzieć się z niego, jak się zachować w takiej sytuacji. 

Sprawdź, jakie informacje zawiera plakat (Ministerstwo Zdrowia udostępniło dwie wersje kolorystyczne plakatu – kolorową i szarą, informacje na każdej z nich są jednakowe). Możesz pobrać plakat i wydrukować go samodzielnie:

Plakat powstał przy współpracy z Naczelną Izbą Aptekarską.

17.03.2020

Komunikat GIF w sprawie sprzedaży środków dezynfekujących

Zapoznaj się z komunikatem Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w sprawie sprzedaży w aptekach środków dezynfekujących:

17.03.2020

Wytyczne dotyczące postępowania w aptece w celu zmniejszenia ryzyka zarażenia koronawirusem

17.03.2020

Instrukcja mycia rąk do wydruku

W nawiązaniu do punktu 4. z wytycznych Naczelnej Izby Aptekarskiej, które opublikowaliśmy wyżej, udostępniamy instrukcję mycia rąk, którą możesz pobrać, wydrukować i umieścić w odpowiednich miejscach w swojej aptece:

Pliki do pobrania