Najważniejsze informacje dotyczące koronawirusa zebraliśmy dla Ciebie w jednym miejscu. Dotyczą one bezpieczeństwa oraz regulacji prawnych. Na dole strony umieściliśmy natomiast pliki do pobrania zawierające materiały przygotowane m.in. przez Naczelną Izbę Aptekarską.
Osłony z plexi i przyłbice ochronne w Twojej aptece
W odpowiedzi na zalecenia Naczelnej Izby Aptekarskiej i oczekiwania farmaceutów przygotowaliśmy dla aptek rozwiązania, które zwiększą poczucie bezpieczeństwa i zapewnią ochronę podczas obsługi pacjentów.
Osłona z plexi na stanowisko obsługi pacjenta
W pierwszej kolejności przygotowaliśmy dla aptek propozycję osłony z plexi zabezpieczającej farmaceutę, który pracuje za pierwszym stołem.
Cechy rozwiązania:
– bezbarwna plexi, 4mm
– plexi do samodzielnego montażu z 3 części na zakładkę + elementy montażowe do blatu w zestawie
– rozmiar szerokość 70 cm, wysokość 100 cm, głębokość 30 cm
Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji zamówień na 1,5 tysiąca plexi.
Przyłbice ochronne dla farmaceutów
Dodatkowo, chcąc zapewnić personelowi jeszcze bardziej skuteczną ochronę twarzy podczas pracy w aptece, przygotowaliśmy również ofertę na przyłbice. Ich użycie zmniejsza ryzyko związane z zakażeniami przenoszonymi drogą kropelkową. Przyłbica chroni także błony śluzowe ust, oczu i nosa przed kontaktem z zanieczyszczonymi dłońmi czy przedmiotami.
Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji zamówień na 11 tysięcy przyłbic.
Plakaty organizujące ruch w aptece
Bardzo ważna kwestia, na którą zawracają uwagę w zasadzie wszyscy farmaceuci, to prawidłowa organizacja ruchu pacjentów w aptece.
Przygotowaliśmy dla Ciebie plakaty, które już dziś możesz pobrać i powiesić w swojej aptece. W zależności od preferowanego sposobu obsługi pacjenta wybierz jedną z dwóch opcji:
Możesz pobrać także plakat, który zachęca do płatności kartą:
25.03.2020
Nowe restrykcje dotyczące przemieszczania się na terenie kraju
W związku z epidemią koronawirusa wprowadzono nowe restrykcje dotyczące przemieszczania się na terenie kraju. Przekazujemy pytania i wyjaśniające nowe wytyczne odpowiedzi, pochodzące ze strony gov.pl:
Czy obostrzenie dotyczy dojazdu do pracy, wolontariatu, spraw niezbędnych
- Jeśli jesteś pracownikiem, prowadzisz swoją firmę, czy gospodarstwo rolne, masz prawo dojechać do swojej pracy. Masz również prawo udać się po zakup towarów i usług związanych ze swoją zawodową działalnością.
- Jeśli działasz na rzecz walki z koronawirusem i pomagasz potrzebującym przebywającym na kwarantannie lub osobom, które nie powinny wychodzić z domu, możesz się przemieszczać w ramach tej działalności.
- Będziesz mógł się przemieszczać, aby zrobić niezbędne zakupy, wykupić lekarstwa, udać się do lekarza, opiekować się bliskimi, wyprowadzić psa. Ważne! Przemieszczać się będzie można jedynie w grupie do dwóch osób. Obostrzenie to nie dotyczy rodzin.
Ile osób może jechać tramwajem czy autobusem?
W autobusie może znaleźć się tyle osób, ile wynosi połowa miejsc siedzących. Środki publicznego transportu zbiorowego nadal działają. Jednak w autobusie, tramwaju lub metrze tylko połowa miejsc siedzących może być zajęta. Jeśli miejsc siedzących w pojeździe jest 70, to na jego pokładzie może znajdować się maksymalnie 35 osób.
Czy całkowity zakaz zgromadzeń dotyczy też spotkań z najbliższymi?
Nowe przepisy zakazują także wszelkich zgromadzeń, spotkań, imprez czy zebrań. Będziesz mógł się jednak spotykać z najbliższymi.
Jakie są ograniczenia liczby osób w zakładach pracy?
Ograniczenia co do liczby osób nie dotyczą zakładów pracy. Należy jednak stosować w nich szczególnie ostre zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego w zakresie zachowania odległości pracowników, środków dezynfekcji.
Premier Morawiecki potwierdził, że wojsko zapewni pomoc policji w kontrolowaniu, czy ograniczenia są respektowane. – Wdrażamy rozwiązania elektroniczne, które mają stwierdzić, czy osoby poddane kwarantannie rzeczywiście w niej przebywają – dodał Morawiecki.
Uwaga! Obecnie nie ma informacji o tym, że jest wymagane oficjalne zaświadczenie o miejscu pracy itp.
25.03.2020
Zmiana godzin otwarcia apteki – kogo poinformować?
W przypadku jakiejkolwiek zmiany rozkładu godzin pracy apteki ogólnodostępnej (lub jej zamknięcia), ustalonego w trybie art. 94 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne przez właściwą dla lokalizacji apteki radę powiatu, o zmianie należy zawiadomić:
- starostwo powiatowe (urząd miasta w przypadku miasta na prawach powiatu) właściwe ze względu na lokalizację apteki,
- Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny,
- Wojewódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia,
- Okręgową Izbę Aptekarską.
Zawiadomienie powinno być podpisane nie tylko przez kierownika apteki, ale również przez osobę uprawnioną do reprezentowania przedsiębiorcy prowadzącego aptekę (chyba, że kierownik apteki jest jednocześnie osobą uprawnioną w tym zakresie).
Zawiadomienie można przesłać jako skan pisma pocztą mailową lub wysłać pocztą tradycyjną.
O powrocie do stałych godzin pracy apteki (ponownego jej otwarcia) należy również zawiadomić powyższe podmioty z chwilą ustania przyczyn zmian w zakresie godzin pracy.
20.03.2020
List otwarty Neuca do Ministra Zdrowia
Neuca skierowała do Ministra Zdrowia, Pana Łukasz Szumowskiego, list otwarty w sprawie dostępności płynów odkażających w aptekach.
„Rola aptek w systemie ochrony zdrowia jest nie do przecenienia. Działają jednak w trudnych warunkach” – pisze Neuca.
Zapoznaj się z treścią listu:
19.03.2020
Informacja w sprawie dostępności wybranych grup produktów związanych z zagrożeniem COVID-19
W związku z zagrożeniem związanym z koronawirusem wystąpiły wzmożone zakupy ze strony pacjentów i znacznie wzrosło zapotrzebowanie aptek na niektóre leki i wyroby medyczne. Pod poniższym linkiem znajdziesz osiem grup produktów, na które gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie, co nie ma wpływu na podaż.
19.03.2020
Ulgi dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem
Przekazujemy informacje dotyczące ulg dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem. Są one skierowane m.in. do właścicieli aptek. Informacje te zostały opublikowane na oficjalnej stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
Przedsiębiorco, jeżeli z powodu epidemii koronawirusa masz problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, możesz skorzystać z uproszczonych form pomocy:
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Jeśli chcesz skorzystać z ulg, złóż odpowiedni wniosek w tej sprawie.
- Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości (plik docx 223kb)
- Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość (plik docx 195kb)
Wniosek możesz przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (skorzystaj z instrukcji), złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą.
Jeżeli prowadzisz pełną księgowość, do wniosku musisz dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. Skany dokumentów możesz dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapiszesz je wcześniej na dysku komputera.
We wniosku musisz wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.
Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Będziesz musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.
Jeżeli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, wyślemy Ci umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez Ciebie adres e-mail lub pocztą (jeżeli nie wskażesz nam adresu mailowego).
Po otrzymaniu dokumentów przejrzyj je i podpisz w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty musisz nam przekazać z powrotem. Złóż je w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub prześlij pocztą.
Ważne!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty możesz wysłać nam w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb) i na tej podstawie udzielimy ulgi. Jednak będziesz musiał wysłać nam również papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli nie przekażesz ich w formie papierowej do ZUS, uznamy, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
Ważne!
Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez Ciebie pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, nie będziemy mogli udzielić Ci ulgi.
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy Twoja sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, będziesz mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
Źródło: zus.pl
19.03.2020
Recepta farmaceutyczna
Szanowni Państwo,
w związku z pandemią koranawirusa lawinowo wzrasta liczba pacjentów zwracających się do farmaceutów z prośbą o wydanie leków na receptę. Sytuacja narasta, ponieważ zamykane są przychodnie i ograniczany jest dostęp do lekarzy POZ oraz specjalistów.
Prosimy, aby wsparli Państwo Pacjentów w tym nadzwyczajnym okresie i korzystali z możliwości wystawienia recept farmaceutycznych.
Poniżej przesyłamy informację o regulacjach prawnych w tym zakresie.
Ustawa o COVID-19 pozwala Państwu na korzystanie z prawa do wystawiania recept farmaceutycznych w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta.
W „specustawie” znalazł się zapis mówiący, że
„w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta związanego z COVID-19, farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę farmaceutyczną, do której stosuje się zasady, o których mowa w art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne”
ART 96 ust 4:
W przypadku nagłego zagrożenia zdrowia pacjenta, farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę farmaceutyczną, do której stosuje się następujące zasady:
1) jest wystawiana w postaci elektronicznej, a w postaci papierowej w przypadku:
a) braku dostępu farmaceuty do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 7 Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
b) recepty dla osoby o nieustalonej tożsamości,
c) wystawienia przez farmaceutę, o którym mowa w art. 6a obowiązki obywatela państwa UE tymczasowo i okazjonalnie wykonującego w RP czynności farmaceuty ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich;
2) może być wystawiona na produkty lecznicze o kategorii dostępności Rp lub Rpz w ilości jednego najmniejszego dostępnego w aptece opakowania produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem produktów leczniczych zawierających środki odurzające, substancje psychotropowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
3) zawiera dane, o których mowa w art. 96a informacje na recepcie i zasady wystawiania recepty ust. 1 pkt 1–4 i pkt 5 lit. a, oraz przyczynę wydania;
4) recepta jest realizowana z odpłatnością 100%;
5) recepta po zrealizowaniu w aptece podlega ewidencjonowaniu.
4a. Apteka prowadzi ewidencję recept farmaceutycznych i ewidencję zrealizowanych zapotrzebowań. Recepty farmaceutyczne i zapotrzebowania przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zostały zrealizowane.
18.03.2020
Zmiana limitu w transakcjach zbliżeniowych
W związku z rekomendacjami do przeprowadzania transakcji bezgotówkowych nastąpią zmiany w limitach płatności zbliżeniowych. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w czasie dokonywania zakupów, np. w aptece, limit dla transakcji zbliżeniowych Visa i Mastercard bez podawania PIN-u zostanie podniesiony do 100 zł (do tej pory było to 50 zł).
Visa podnosi limit 19 marca. W przypadku Mastercard zmiany wejdą w życie 20 marca o północy.
18.03.2020
Pojemniki do pakowania leków
Szanowni Farmaceuci,
W okresie wzmożonych dostaw leków do aptek szczególnie zależy nam, by w najlepszy możliwy sposób zabezpieczyć przesyłane preparaty.
Do tego niezbędne są plastikowe pojemniki Grupy NEUCA. Bardzo prosimy o ich możliwie jak najszybsze zwroty. Dzięki temu będziemy mogli w odpowiedni sposób dostarczać kolejne zamówienia, m.in. dla Twojej apteki.
17.03.2020
Postępowanie w przypadku podejrzenia koronawirusa – plakat dla aptek
Ministerstwo Zdrowia opublikowało plakat, który zawiera informacje na temat postępowania w przypadku podejrzenia koronawirusa. Plakat miał zostać dostarczony do każdej apteki w poniedziałek 02.03.2020, aby pacjenci mogli dowiedzieć się z niego, jak się zachować w takiej sytuacji.
Sprawdź, jakie informacje zawiera plakat (Ministerstwo Zdrowia udostępniło dwie wersje kolorystyczne plakatu – kolorową i szarą, informacje na każdej z nich są jednakowe). Możesz pobrać plakat i wydrukować go samodzielnie:
Plakat powstał przy współpracy z Naczelną Izbą Aptekarską.
17.03.2020
Komunikat GIF w sprawie sprzedaży środków dezynfekujących
Zapoznaj się z komunikatem Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w sprawie sprzedaży w aptekach środków dezynfekujących:
17.03.2020
Wytyczne dotyczące postępowania w aptece w celu zmniejszenia ryzyka zarażenia koronawirusem
17.03.2020
Instrukcja mycia rąk do wydruku
W nawiązaniu do punktu 4. z wytycznych Naczelnej Izby Aptekarskiej, które opublikowaliśmy wyżej, udostępniamy instrukcję mycia rąk, którą możesz pobrać, wydrukować i umieścić w odpowiednich miejscach w swojej aptece: